Internetprotocol.
Tijden veranderen. Tijden veranderen snel.
Werkfaciliteiten en middelen zoals de Desktop PC; de laptop; all-in-one machines (printen, scannen, faxen én kopiëren); de gsm; de Smartphones; de tablets/iPads; intranet- en internetsystemen zijn niet meer weg te denken en voor het werk welhaast onmisbaar geworden.
De Coronvrirusuitbraak sinds maart 2020 heeft dit alles via (bijkans soms verplicht) telewerken/thuiswerken allemaal in een stroonversnelling gebracht. Denk aan de vlucht die Zoom en Teams sessies hebben genomen.
Met die moderne faciliteiten en middelen is het leggen van contacten en het (snel) uitwisselen van informatie via het internet, de e-mail en de social media, waaronder LinkedIn; Facebook; Google+; Windows Live; MySpace en Twitter mogelijk hetgeen het werkleven er alleen maar vlotter en aangenamer op maakt.
Echter, ook in het privéleven van een werknemer spelen internet, e-mail en social media vaak een grote rol.
Het verschil tussen ”de zaak” en ”het privéleven” is tevens niet altijd duidelijk meer aan te geven. Telewerken en ”het Nieuwe Werken” waarbij de werkplek tevens ook een privéplek kan zijn, heeft voor een nieuwe dimensie in de discussie gezorgd.
Gedurende de laatste 10 tot 15 jaar is er in sommige sectoren nog een extra dimensie aan de vervaging tussen privé en werken toegevoegd in de vorm van het zogenoemde Bring Your Own Device (BYOD). Het privé apparaat zoals een privé tablet of Smartphone wordt ook zakelijk gebruikt (al dan niet via een arbeidsvoorwaarde als Buy Your Own Device).
Deze ontwikkeling vergt een extra gedachtevorming en nadere afspraken tussen werkgever en werknemer over bijvoorbeeld de veiligstelling van bedrijfsgeheimen; de veiligheid van bedrijfssystemen en informatiegebruik; toegangscodes en autorisaties, niet in de laatste plaats tijdens perioden van langdurige vakanties en ziektes.
Gedacht moet ook worden over wat er gebeuren moet bij een einde dienstverband want het betreft niet immer meer een bedrijfseigendom dat door de werknemer ingeleverd moet worden bij vertrek. Tevens dient de werkgever er rekening mee te houden dat als een privé apparaat tijdens zakelijk gebruik kapot gaat, de werknemer de mogelijkheid heeft de door hem opgelopen schade op de werkgever te verhalen. Dekt de bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering ook dit soort zaken voldoende af?
Meestal gaat het goed met het gebruik van internet, e-mail en social media met de faciliteiten en middelen die de werkgever aan de werknemer ter beschikking stelt, of met het privé middel dat ook zakelijk wordt gebruikt. De mogelijkheden die de diverse faciliteiten en middelen bieden kunnen echter ook tot ongewenste verleidingen en afleidingen leiden.
Meestal weten de werkgever en de werknemer hun eigen grenzen wel te stellen, maar een internetprotocol waarbij aan de ene kant de werkgever de privacy van de werknemer erkent en respecteert, en aan de andere kant de werknemer weet heeft van de do’s en don’ts is geen overbodige luxe.
Vele publicaties in de media (denk aan een twitterende hoge politiefunctionaris in het Oosten van het land en een Amerikaans congreslid met een groot li(bi)d(o)) en rechterlijke uitspraken over vermeend onterecht gebruik van de internet/social mediamogelijkheden en de daaropvolgende sanctiemogelijkheden (waaronder ontslag), maken dat een eenduidig bedrijfsbeleid zeer wenselijk is.
Indien u zich eerst wilt richten op het gebruik van Social Media kunt u bij Steunpunt Arbeidszaken terecht voor een korte maar krachtige "Modelclausule Social Media gebruik" (zie voor de bestellingsmogelijkheden en prijsstelling onder hoofdstuk ''Bestel model/concept").
Voor het voeren van een (uitgebreidere) interne bedrijfsdiscussie en als gedachtegang voor een opzet van een bedrijfsprotocol kunt u bij Steunpunt Arbeidszaken het informatieblad over en met een concept/leidraad van 8 pagina's voor een bedrijfseigen internetprotocol bestellen (zie voor de bestellingsmogelijkheden en prijsstelling onder hoofdstuk "Bestel Infoblad").
Maar vergeet niet: met een schriftelijk bedrijfsprotocol bent u er niet. De ontwikkelingen gaan zo snel dat een structurele open communicatie over het onderwerp en een periodieke evaluatie van de bedrijfsafspraken noodzakelijk is.
Steunpunt Arbeidszaken
U kunt bij Steunpunt Arbeidszaken in deze onder andere terecht voor: