| |
De Algemene Voorwaarden van Steunpunt Arbeidszaken. Inleiding tot de Algemene Voorwaarden van Steunpunt Arbeidszaken. Helaas ontkomt ook Steunpunt Arbeidszaken niet aan de zogenaamde ”kleine lettertjes”. Juridische dienstverlening in zijn algemeenheid, en dus ook die van Steunpunt Arbeidszaken aan u, is onderworpen aan diverse wetten en wettelijke verplichtingen. Hierbij valt te denken aan het hebben van dienstverleningsvoorwaarden en het van te voren aan u kenbaar maken van die dienstverleningsvoorwaarden. Steunpunt Arbeidszaken regelt deze zaken uiteraard, niet in de laatste plaats omdat het tussen u en Steunpunt Arbeidszaken om belangrijke kwesties gaat, kwesties waaraan voor u grote materiële en immateriële belangen verbonden zijn. Bij juridische dienstverlening zijn er officieel twee partijen: de Opdrachtgever en de Opdrachtnemer. De Opdrachtgever is ”De natuurlijke persoon of de rechtspersoon die aan de Opdrachtnemer de opdracht heeft gegeven tot het verrichten van werkzaamheden”. U bent dan ook in onze relatie de Opdrachtgever en Steunpunt Arbeidszaken is de Opdrachtnemer. Onze hiernavolgende Algemene Voorwaarden hebben wij zo eenvoudig mogelijk trachten te verwoorden en zijn grotendeels gebaseerd op het ietwat ingewikkelde concept dat de Kamer van Koophandel juridische dienstverleners aanbiedt. Lees alstublieft de voorwaarden secuur door. Steunpunt Arbeidszaken gaat vervolgens graag met u een dienstverleningsrelatie aan. ALGEMENE VOORWAARDEN van Steunpunt Arbeidszaken (van kracht vanaf 21-06-2012). Artikel 1. Algemeen. Deze voorwaarden zijn van toepassing op iedere aanbieding, offerte en overeenkomst tussen u (u bent de Opdrachtgever) en Steunpunt Arbeidszaken (wij zijn de Opdrachtnemer). Deze voorwaarden zijn eveneens van toepassing op de bestelling door u van modellen, concepten, informatiebladen en andere producten et cetera. Eventueel aanwezige inkoop of andere voorwaarden van uw zijde als Opdrachtgever zijn niet van toepassing. Indien één of meerdere bepalingen in deze algemene voorwaarden op enig moment geheel of gedeeltelijk nietig zijn of vernietigd mochten worden, blijft het overige in deze algemene voorwaarden bepaalde volledig van toepassing. Tezamen zullen wij dan wel in overleg treden om nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige of vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij zoveel als mogelijk het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepalingen in acht wordt genomen. Indien onduidelijkheid bestaat omtrent de uitleg van één of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden, dient de uitleg plaats te vinden ”naar de geest” van deze bepalingen. Indien zich tussen ons een situatie voordoet die niet in deze algemene voorwaarden geregeld is, dan dient deze situatie te worden beoordeeld naar de geest van deze algemene voorwaarden. Indien Steunpunt Arbeidszaken niet steeds strikte naleving van deze voorwaarden van u verlangt, betekent dit niet dat de bepalingen daarvan niet van toepassing zijn, of dat Steunpunt Arbeidszaken in enigerlei mate het recht zou verliezen om in andere gevallen de stipte naleving van de bepalingen van deze voorwaarden van u te verlangen. Van toepassing is steeds de laatst gepubliceerde versie van de algemene voorwaarden dan wel de versie zoals die gold ten tijde van het tot stand komen van de rechtsbetrekking tussen u en Steunpunt Arbeidszaken. De Nederlandse tekst van de algemene voorwaarden is steeds bepalend voor de uitleg daarvan.
Artikel 2. Offertes en aanbiedingen. Alle offertes en aanbiedingen van Steunpunt Arbeidszaken aan u zijn vrijblijvend, op de in de offerte genoemde termijn voor aanvaarding na. Indien geen aanvaardingstermijn is gesteld, kan aan de offerte of aanbieding op generlei wijze enig recht worden ontleend indien het product waarop de offerte of de aanbieding betrekking heeft in de tussentijd niet meer beschikbaar is. U kunt Steunpunt Arbeidszaken niet aan de offerte of aanbieding houden indien u redelijkerwijs kunt begrijpen dat de offerte of aanbieding, dan wel een onderdeel daarvan, een kennelijke vergissing of verschrijving bevat. Een samengestelde prijsopgave verplicht Steunpunt Arbeidszaken niet tot het verrichten van een gedeelte van de opdracht tegen een overeenkomstig deel van de opgegeven prijs. De aanbiedingen of offertes gelden niet automatisch voor uw toekomstige orders/opdrachten.
Artikel 3. Uitvoering, uitvoeringstermijnen en wijziging overeenkomst. Steunpunt Arbeidszaken zal de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uitvoeren. Een en ander op grond van de op dat moment bekende stand der wetenschap. Steunpunt Arbeidszaken zal hierbij de zorg betrachten die, onder de gegeven omstandigheden redelijkerwijs van haar kan worden verwacht. Een door Steunpunt Arbeidszaken aanvaarde opdracht leidt tot een inspanningsverbintenis en uitdrukkelijk niet tot een resultaatsverbintenis. Is voor de uitvoering van bepaalde werkzaamheden of voor de levering van bepaalde zaken een termijn overeengekomen of opgegeven, dan is dit voor Steunpunt Arbeidszaken nimmer een fatale termijn. Bij overschrijding van een termijn dient u Steunpunt Arbeidszaken schriftelijk in gebreke te stellen, waarbij Steunpunt Arbeidszaken een redelijke termijn toekomt om alsnog uitvoering te geven aan de overeenkomst. Steunpunt Arbeidszaken heeft het recht bepaalde werkzaamheden te laten verrichten door derden. De toepasselijkheid van artikel 7:404, 7:407 lid 2 en 7:409 BW wordt uitdrukkelijk uitgesloten. Indien door Steunpunt Arbeidszaken of door de door Steunpunt Arbeidszaken ingeschakelde derden in het kader van de opdracht werkzaamheden worden verricht op uw verblijfadres, uw bedrijfslocatie of een door u als Opdrachtgever aangewezen andere locatie, draagt u als Opdrachtgever kosteloos zorg voor de in redelijkheid gewenste faciliteiten. U draagt er als Opdrachtgever zorg voor dat alle gegevens, waarvan Steunpunt Arbeidszaken aangeeft dat deze noodzakelijk zijn, of waarvan u redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de overeenkomst, tijdig aan Steunpunt Arbeidszaken worden verstrekt. Indien de voor de uitvoering van de overeenkomst benodigde gegevens niet tijdig aan Steunpunt Arbeidszaken zijn verstrekt, heeft Steunpunt Arbeidszaken het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten en/of de uit de vertraging voortvloeiende extra kosten volgens de geldende tarieven aan u als Opdrachtgever in rekening te brengen. De uitvoeringstermijn vangt voor Steunpunt Arbeidszaken niet eerder aan dan nadat u alle benodigde gegevens aan Steunpunt Arbeidszaken ter beschikking heeft gesteld. Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het voor een behoorlijke uitvoering daarvan noodzakelijk is om deze te wijzigen of aan te vullen, dan zullen wij tezamen tijdig en in onderling overleg tot aanpassing van de overeenkomst overgaan, waarbij het oorspronkelijk overeengekomen honorarium of geldbedrag kan worden verhoogd of verlaagd, en de oorspronkelijk opgegeven termijn van uitvoering kan worden gewijzigd. Indien de overeenkomst wordt gewijzigd, daaronder begrepen een aanvulling, is Steunpunt Arbeidszaken gerechtigd om daaraan eerst uitvoering te geven nadat daarvoor schriftelijk een gezamenlijk akkoord is gegeven. Het niet of niet onmiddellijk uitvoeren van de gewijzigde overeenkomst levert geen wanprestatie van Steunpunt Arbeidszaken op en is voor u geen grond om de overeenkomst op te zeggen of te annuleren. Zonder daarmee in gebreke te komen, kan Steunpunt Arbeidszaken een verzoek tot wijziging van de overeenkomst weigeren indien dit in kwalitatief en/of kwantitatief opzicht gevolg zou kunnen hebben bijvoorbeeld voor de in dat kader te verrichten werkzaamheden of te leveren zaken. Indien u als Opdrachtgever in gebreke mocht komen in de deugdelijke nakoming van hetgeen waartoe u tegenover Steunpunt Arbeidszaken gehouden bent, dan bent u aansprakelijk voor alle schade aan de zijde van Steunpunt Arbeidszaken daardoor direct of indirect ontstaan.
Artikel 4. Opschorting, ontbinding en tussentijdse opzegging van de overeenkomst. Steunpunt Arbeidszaken is bevoegd de nakoming van de verplichtingen op te schorten of de overeenkomst te ontbinden, indien u als Opdrachtgever uw verplichtingen uit de overeenkomst niet, niet volledig of niet tijdig nakomt. Hetzelfde geldt indien na het sluiten van de overeenkomst Steunpunt Arbeidszaken informatie ter kennis komt die Steunpunt Arbeidszaken goede grond geeft te vrezen dat u als Opdrachtgever uw verplichtingen niet zult nakomen. Dit geldt tevens indien u als Opdrachtgever bij het sluiten van de overeenkomst verzocht bent om zekerheid te stellen voor de voldoening van uw verplichtingen uit de overeenkomst en deze zekerheid uitblijft of onvoldoende is of indien door de vertraging aan uw zijde niet langer van Steunpunt Arbeidszaken kan worden gevergd dat de overeenkomst tegen de oorspronkelijk overeengekomen condities zal moeten worden nakomen. Steunpunt Arbeidszaken is verder bevoegd de overeenkomst te ontbinden indien zich omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de overeenkomst onmogelijk is of indien er zich anderszins omstandigheden voordoen die van dien aard zijn dat ongewijzigde instandhouding van de overeenkomst in redelijkheid niet van Steunpunt Arbeidszaken kan worden gevergd. Indien de overeenkomst wordt ontbonden zijn de vorderingen van Steunpunt Arbeidszaken op u als Opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar. Indien Steunpunt Arbeidszaken de nakoming van de verplichtingen opschort, blijven haar aanspraken uit de wet en overeenkomst in stand. Indien Steunpunt Arbeidszaken tot opschorting of ontbinding overgaat, is zij op generlei wijze gehouden tot vergoeding van schade en kosten daardoor op enigerlei wijze ontstaan. Indien de ontbinding aan u als de Opdrachtgever toerekenbaar is, is Steunpunt Arbeidszaken gerechtigd tot vergoeding van de schade, daaronder begrepen de kosten, daardoor direct en indirect ontstaan. Indien u uw uit de overeenkomst voortvloeiende verplichtingen niet nakomt en deze niet-nakoming ontbinding rechtvaardigt, is Steunpunt Arbeidszaken gerechtigd de overeenkomst terstond en met directe ingang te ontbinden zonder enige verplichting tot betaling van enige schadevergoeding of schadeloosstelling, terwijl u als de Opdrachtgever, uit hoofde van wanprestatie, wél tot schadevergoeding of schadeloosstelling bent verplicht. Indien de overeenkomst tussentijds wordt opgezegd door Steunpunt Arbeidszaken, zal zij in overleg met u zorg dragen voor overdracht van nog te verrichten werkzaamheden aan derden. Dit tenzij de opzegging aan u toerekenbaar is. Indien de overdracht van de werkzaamheden voor Steunpunt Arbeidszaken extra kosten met zich meebrengt, worden deze aan u als Opdrachtgever in rekening gebracht. U bent gehouden deze kosten binnen de daarvoor genoemde termijn te voldoen, tenzij Steunpunt Arbeidszaken anders aangeeft. In geval van liquidatie; van (aanvrage van) surseance van betaling of faillissement; van beslaglegging, indien en voor zover het beslag niet binnen drie maanden is opgeheven, ten laste van u als Opdrachtgever; van schuldsanering of een andere omstandigheid waardoor u als Opdrachtgever niet langer vrijelijk over uw vermogen kunt beschikken, staat het Steunpunt Arbeidszaken vrij om de overeenkomst terstond en met directe ingang op te zeggen dan wel de order of overeenkomst te annuleren, zonder enige verplichting zijnerzijds tot betaling van enige schadevergoeding of schadeloosstelling. De vorderingen van Steunpunt Arbeidszaken op u als Opdrachtgever zijn in dat geval onmiddellijk opeisbaar. Indien u als de Opdrachtgever een geplaatste opdracht of order geheel of gedeeltelijk annuleert, zullen de werkzaamheden die werden verricht en de daarvoor bestelde of gereedgemaakte zaken, vermeerderd met de eventuele aan-, afvoer- en afleveringskosten daarvan en de voor de uitvoering van de overeenkomst gereserveerde arbeidstijd, integraal aan u als de Opdrachtgever in rekening worden gebracht.
Artikel 5. Overmacht. Steunpunt Arbeidszaken is niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting jegens u indien zij daartoe gehinderd wordt als gevolg van een omstandigheid die niet is te wijten aan schuld, en noch krachtens de wet, een rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor zijn rekening komt. Onder overmacht wordt in deze algemene voorwaarden verstaan, naast hetgeen daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt begrepen, alle van buitenkomende oorzaken, voorzien of niet-voorzien, waarop Steunpunt Arbeidszaken geen invloed kan uitoefenen, doch waardoor Steunpunt Arbeidszaken niet in staat is haar verplichtingen na te komen. Werkstakingen zijn ook daaronder begrepen. Steunpunt Arbeidszaken heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen indien de omstandigheid die (verdere) nakoming van de overeenkomst verhindert, intreedt nadat Steunpunt Arbeidszaken haar verbintenis had moeten nakomen. Steunpunt Arbeidszaken kan gedurende de periode dat de overmacht voortduurt de verplichtingen uit de overeenkomst opschorten. Indien deze periode langer duurt dan twee maanden, dan is ieder der partijen gerechtigd de overeenkomst te ontbinden, zonder verplichting tot vergoeding van schade aan de andere partij. Indien Steunpunt Arbeidszaken ten tijde van het intreden van overmacht haar verplichtingen uit de overeenkomst inmiddels gedeeltelijk is nagekomen of deze zal kunnen nakomen, en aan het nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte zelfstandige waarde toekomt, is Steunpunt Arbeidszaken gerechtigd om het reeds nagekomen, respectievelijk na te komen gedeelte separaat te factureren. U bent als Opdrachtgever gehouden deze factuur te voldoen als ware er sprake van een afzonderlijke overeenkomst.
Artikel 6. Facturering, betaling, en incassokosten. U bent aan Steunpunt Arbeidszaken verschuldigd het overeengekomen honorarium (gebaseerd op het uurtarief of op een bepaalde model-/concept-/productprijs) plus de van toepassing zijnde zogenoemde ”verschotten”. Verschotten zijn de vergoeding van de door Steunpunt Arbeidszaken ten behoeve van de uitvoering van uw opdracht gemaakte en te specificeren kosten zoals bijvoorbeeld griffierechten, reiskosten; verblijfkosten, procedurekosten et cetera. Bovendien bent u als Opdrachtgever verschuldigd de declaraties van de ten behoeve van de opdracht ingeschakelde derden, of deze aan Steunpunt Arbeidszaken of direct aan u als Opdrachtgever in rekening worden gebracht. Steunpunt Arbeidszaken is gerechtigd een voorschot op het haar toekomende te verlangen alvorens met de werkzaamheden een aanvang te maken of de werkzaamheden te vervolgen. Het voorschot dient binnen 5 kalenderdagen te worden voldaan. Dit voorschot wordt met de einddeclaratie verrekend. Betaling van tussentijdse declaraties dan wel einddeclaraties dient, zonder opschorting, zonder inhouding, zonder korting en zonder verrekening, steeds te geschieden binnen 15 kalenderdagen na de factuurdatum, op een door Steunpunt Arbeidszaken aan te geven wijze in de valuta waarin is gefactureerd. De dag van betaling is de dag van bijschrijving van het verschuldigde op de rekening van Steunpunt Arbeidszaken. Steunpunt Arbeidszaken kan de nota’s/declaraties/facturen ook via de e-mail aan u doen toekomen. Steunpunt Arbeidszaken heeft het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten totdat de voorschotnota’s, tussentijdse declaraties en/of einddeclaraties zijn voldaan. Dit geldt ook voor andere opdrachten van de Opdrachtgever dan waarop de onbetaalde declaratie betrekking heeft. Steunpunt Arbeidszaken is niet aansprakelijk voor schade, zowel materieel als immaterieel, die mocht ontstaan als gevolg van opschorting van de werkzaamheden. Het door u als Opdrachtgever verschuldigde is direct opeisbaar indien er sprake is van: (dreigende) surseance van betaling; (dreigend) faillissement; (dreigende) liquidatie van u als Opdrachtgever. Indien u als Opdrachtgever in gebreke blijft in de tijdige betaling van een factuur, dan bent u van rechtswege in verzuim. U bent dan een rente verschuldigd van 4% per maand, tenzij de wettelijke rente hoger is, in welk geval de wettelijke rente verschuldigd is. De rente over het opeisbare bedrag zal worden berekend vanaf het moment dat u in verzuim bent tot het moment van voldoening van het volledig verschuldigde bedrag. Steunpunt Arbeidszaken heeft het recht de door u als Opdrachtgever gedane betalingen te laten strekken in de eerste plaats in mindering van de kosten, vervolgens in mindering van de opengevallen rente en tenslotte in mindering van de hoofdsom en de lopende rente. Steunpunt Arbeidszaken kan, zonder daardoor in verzuim te komen, een aanbod tot betaling weigeren, indien u als Opdrachtgever een andere volgorde voor de toerekening van de betaling aanwijst. Steunpunt Arbeidszaken kan volledige aflossing van de hoofdsom weigeren, indien daarbij niet eveneens de opengevallen en lopende rente en incassokosten worden voldaan. U bent als Opdrachtgever nimmer gerechtigd tot verrekening van het door u aan Steunpunt Arbeidszaken verschuldigde. Bezwaren tegen de hoogte van een factuur schorten de betalingsverplichting niet op. De Opdrachtgever die geen beroep toekomt op afdeling 6.5.3 (de artikelen 231 tot en met 247 boek 6 BW) is evenmin gerechtigd om de betaling van een factuur om een andere reden op te schorten. Indien u als Opdrachtgever in gebreke of in verzuim bent in de (tijdige) nakoming van uw verplichtingen, dan komen alle redelijke kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte voor rekening van u als Opdrachtgever. De buitengerechtelijke kosten worden berekend op basis van hetgeen in de Nederlandse incassopraktijk gebruikelijk is. Hierbij geldt vanaf 1 juli 2012 ten aanzien van de buitengerechtelijke incassokosten de wettelijke normeringsregeling dienaangaande (geldig vanaf 1 juli 2012) waarbij echter voor vorderingen op bedrijven een standaardpercentage van 15%, met een minimum van Euro 40,-- geldt. Indien Steunpunt Arbeidszaken echter hogere kosten ter incasso heeft gemaakt die redelijkerwijs noodzakelijk waren, komen de werkelijk gemaakte kosten voor vergoeding in aanmerking. De eventuele gemaakte gerechtelijke en executiekosten zullen eveneens op u als Opdrachtgever worden verhaald. Over de verschuldigde incassokosten bent u eveneens rente verschuldigd.
Artikel 7. Eigendomsvoorbehoud en intellectueel eigendom. Het door Steunpunt Arbeidszaken in het kader van de overeenkomst geleverde blijft eigendom van Steunpunt Arbeidszaken totdat u als Opdrachtgever alle verplichtingen uit de met Steunpunt Arbeidszaken gesloten overeenkomst(en) deugdelijk bent nagekomen. Het uitvoeren van de opdracht door Steunpunt Arbeidszaken houdt niet in de overdracht van intellectuele eigendomsrechten die bij Steunpunt Arbeidszaken rusten en blijven rusten. Alle intellectuele eigendomsrechten die ontstaan tijdens, of voortvloeien uit, de uitvoering van de opdracht behoren toe aan Steunpunt Arbeidszaken. Het is u als Opdrachtgever zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Steunpunt Arbeidszaken niet toegestaan de door Steunpunt Arbeidszaken geproduceerde zaken, modellen, concepten, adviezen, contracten of andere voortbrengselen van de geest, al dan niet met inschakeling van derden, te verveelvoudigen, te openbaren of te exploiteren. Het is alleen toegestaan om het geleverde, na schriftelijke toestemming van Steunpunt Arbeidszaken, aan derden ter hand te stellen om een deskundig oordeel te verkrijgen omtrent de uitvoering van de werkzaamheden door Steunpunt Arbeidszaken waarbij aanvullend geldt dat u in dat geval uw verplichtingen op grond van dit artikel tevens zal opleggen aan de door u ingeschakelde derden.
Artikel 8. Onderzoek en reclames, verjaringstermijn. De door Steunpunt Arbeidszaken te leveren diensten voldoen aan de gebruikelijke eisen en normen die daaraan op het moment van levering redelijkerwijs gesteld kunnen worden en waarvoor zij bij normaal gebruik in Nederland zijn bestemd. Iedere vorm van garantie en/of aansprakelijkheid komt te vervallen indien een gebrek is ontstaan als gevolg van of voortvloeit uit onoordeelkundig of oneigenlijk gebruik. Hetzelfde geldt voor door of namens u aan de zaak aangebrachte wijzigingen of toevoegingen of bewerkingen. U bent gehouden het geleverde te (doen) onderzoeken, onmiddellijk op het moment dat de zaken aan u ter beschikking worden gesteld respectievelijk de desbetreffende werkzaamheden zijn uitgevoerd. Daarbij behoort u als Opdrachtgever te onderzoeken of kwaliteit en/of kwantiteit van het geleverde overeenstemt met hetgeen is overeengekomen en voldoet aan de eisen die wij dienaangaande zijn overeengekomen. Eventuele zichtbare gebreken dienen binnen zeven dagen na levering schriftelijk aan Steunpunt Arbeidszaken te worden gemeld. Eventuele niet zichtbare gebreken dienen terstond, doch in ieder geval uiterlijk binnen veertien dagen na ontdekking daarvan, schriftelijk aan Steunpunt Arbeidszaken te worden gemeld. De melding dient een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van het gebrek te bevatten, zodat Steunpunt Arbeidszaken in staat is adequaat te reageren. U dient Steunpunt Arbeidszaken in de gelegenheid te stellen een klacht te (doen) onderzoeken. Indien u als Opdrachtgever tijdig reclameert, schort dit uw betalingsverplichting niet op. U blijft in dat geval ook gehouden tot afname en betaling van de overigens bestelde zaken en hetgeen waartoe u opdracht gegeven heeft. Indien van een gebrek later melding wordt gemaakt, dan komt u geen recht meer toe op herstel, vervanging of schadeloosstelling. Indien vaststaat dat een zaak gebrekkig is en dienaangaande tijdig is gereclameerd, dan zal Steunpunt Arbeidszaken de gebrekkige zaak binnen redelijke termijn na retourontvangst daarvan dan wel, indien retournering redelijkerwijze niet mogelijk is, schriftelijke kennisgeving ter zake van het gebrek door u als de Opdrachtgever, ter keuze van Steunpunt Arbeidszaken, vervangen of zorg dragen voor herstel daarvan, dan wel vervangende vergoeding daarvoor aan u als de Opdrachtgever voldoen. In geval van vervanging bent u als de Opdrachtgever gehouden om de vervangen zaak aan Steunpunt Arbeidszaken te retourneren en het eigendom daarover aan Steunpunt Arbeidszaken te verschaffen. Indien komt vast te staan dat een klacht ongegrond is, dan komen de kosten daardoor ontstaan, daaronder begrepen de onderzoekskosten, aan de zijde van Steunpunt Arbeidszaken daardoor gevallen, integraal voor rekening van u als Opdrachtgever. In afwijking van de wettelijke verjaringstermijnen, bedraagt de verjaringstermijn van alle vorderingen en verweren jegens Steunpunt Arbeidszaken en de door Steunpunt Arbeidszaken bij de uitvoering van een overeenkomst betrokken derden, één jaar.
Artikel 9. Aansprakelijkheid. Indien Steunpunt Arbeidszaken aansprakelijk mocht zijn, dan is deze aansprakelijkheid beperkt tot hetgeen in deze algemene voorwaarden en in het bijzonder deze bepaling is geregeld. Steunpunt Arbeidszaken is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, ontstaan doordat zij is uitgegaan van door of namens u als Opdrachtgever niet tijdig verstrekte gegevens en/of onjuiste en/of onvolledige gegevens. Indien Steunpunt Arbeidszaken aansprakelijk mocht zijn voor enigerlei schade, dan is deze aansprakelijkheid beperkt tot maximaal tweemaal de factuurwaarde van de opdracht, althans tot dat gedeelte van de opdracht waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft. De aansprakelijkheid van Steunpunt Arbeidszaken is in ieder geval steeds beperkt tot het bedrag van de uitkering van de (beroepsaansprakelijkheids)verzekeraar in voorkomend geval. Steunpunt Arbeidszaken is uitsluitend aansprakelijk voor directe schade. Onder directe schade wordt uitsluitend verstaan de redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade, voor zover de vaststelling betrekking heeft op schade in de zin van deze voorwaarden, de eventuele redelijke kosten gemaakt om de gebrekkige prestatie van Steunpunt Arbeidszaken aan de overeenkomst te laten beantwoorden, voor zoveel deze aan Steunpunt Arbeidszaken toegerekend kunnen worden en redelijke kosten, gemaakt ter voorkoming of beperking van schade, voor zover u als Opdrachtgever aantoont dat deze kosten hebben geleid tot beperking van directe schade als bedoeld in deze algemene voorwaarden. Steunpunt Arbeidszaken is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade, daaronder begrepen gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen en schade door bedrijfsstagnatie.
Artikel 10. Vrijwaring. U vrijwaart als Opdrachtgever Steunpunt Arbeidszaken voor eventuele aanspraken van derden, die in verband met de uitvoering van de overeenkomst schade lijden en waarvan de oorzaak aan andere dan aan Steunpunt Arbeidszaken toerekenbaar is. Indien Steunpunt Arbeidszaken uit dien hoofde door derden mocht worden aangesproken, dan bent u als Opdrachtgever gehouden Steunpunt Arbeidszaken zowel buiten als in rechte bij te staan en onverwijld al hetgeen te doen dat van u in dat geval verwacht mag worden. Mocht u in gebreke blijven in het nemen van adequate maatregelen, dan is Steunpunt Arbeidszaken zonder ingebrekestelling, gerechtigd zelf daartoe over te gaan. Alle kosten en schade aan de zijde van Steunpunt Arbeidszaken en derden daardoor ontstaan, komen integraal voor rekening en risico van u als Opdrachtgever. Artikel 11. Toepasselijk recht en geschillen. Op alle rechtsbetrekkingen waarbij Steunpunt Arbeidszaken partij is, is uitsluitend het Nederlands recht van toepassing, ook indien aan een verbintenis geheel of gedeeltelijk in het buitenland uitvoering wordt gegeven of indien de bij de rechtsbetrekking betrokken partij aldaar woonplaats heeft. De rechter van het Arrondissement van de vestigingsplaats van Steunpunt Arbeidszaken is bij uitsluiting bevoegd van geschillen kennis te nemen, tenzij de wet dwingend anders voorschrijft. Niettemin heeft Steunpunt Arbeidszaken het recht het geschil voor te leggen aan de volgens de wet bevoegde rechter. Partijen zullen eerst een beroep op de rechter doen nadat zij zich tot het uiterste hebben ingespannen een geschil in onderling overleg te beslechten.
*************
|
|
| |
| |